dimecres, 20 de gener del 2016

TINC UN ALUMNE AMB SÍNDROME “ASPERGER” A CLASSE

SÍMPTOMES
Característiques que es donen amb major freqüència:
- Maldestre socialment amb dificultat per a les relacions interpersonals.
- Ingenu.
- Sovint no és conscients dels sentiments dels altres.
- En ocasions mostra certa incapacitat per a mantenir una conversa.
- Presenta problemes de comunicació no verbal: ús il·limitat de gestos, llenguatge corporal maldestre
- Té gran memòria per als detalls.
- Tendeix a balancejar-se o caminar mentre es concentra.
- Presenta malaptesa motora.

CARACTERÍSTIQUES.
- Es relaciona millor amb adults que amb xiquets de la seua mateixa edat.
- No s'interessa per practicar esports en equip.
- No té malícia i és sincer.
- És innocent socialment, no sap com actuar en una situació. A voltes la seua conducta és inadequada i pot semblar desafiadora.
- En nombroses ocasions no sol mirar als ulls quan parla.
- Posseeix un llenguatge en ocasions, hiperformal o hipercorrecte.
- En ocasions sembla estar absent, esbalaïsc en els seus pensaments.
- Quan està molt content o molt excitat parla molt.
- S'interessa poc pel que diuen els altres.
- Li costa entendre una conversa llarga.
- Canvia de tema quan està confós.
- Li costa treball entendre l'enunciat d'un problema amb diverses frases i necessita que li ajuden explicant-li-ho per parts.
- Té dificultat a entendre una pregunta complexa i tarda a respondre.
- Se sol posar les sabatilles o la samarreta del revés o no troba el *camal dels pantalons. (Anar al col·legi amb els pantalons del revés)
- Té una memòria excepcional per a recordar dades, per exemple: dates d'aniversaris, fets sense importància.
- Li agraden les ciències en general.
- És original en enfocar un problema o en donar-li una solució.
- Té un sentit de l'humor peculiar.
- Està fascinat per algun tema en particular i selecciona amb avidesa informació o estadístiques sobre aqueix interès.
- Ocupa la major part del seu temps lliure a pensar, parlar o escriure sobre el seu tema.
- Posseeix una pobra coordinació motriu.
- Té un ritme estrany en córrer.
- Li costa cordar-se els botons o fer un llaç amb la cordó de les sabates.
- Té tendència a agitar-se o bressolar-se quan està excitat o angoixat

Però potser la característica més destacable és el seu dèficit de comprensió social i reciprocitat emocional. Aquest dèficit és el responsable de les dificultats per a relacionar-se amb els seus iguals. Contràriament al que a voltes es creu, la majoria de joves i adolescents, senten desitjos de relació i necessitat de formar part d'un grup. No obstant açò, les seues dificultats per a entendre les emocions, per a predir les conductes dels altres o comprendre les seues vertaderes intencions, fan que les situacions socials es convertisquen en els moments més estresants de la jornada escolar, podent derivar en un estat de confusió emocional i desorganització.Per aquest motiu, un objectiu essencial de la intervenció educativa ha de ser afavorir la integració social de l'adolescent.
Resposta educativa més adequada:
- El professorat ha de cuidar la formació de grups de treball de manera que l'alumne amb asperger mai es quede sol.
- No s'ha de permetre que el jove es convertisca en blanc de les bromes o burles dels companys. Hem de tallar aquest tipus de situacions al més prompte possible. 
- Potenciar i evidenciar les capacitats de l'alumne perquè se li respecte.
- Explicar-li el significat d'ironies i frases amb doble sentit.

ORIENTACIONS PER A CORREGIR UN MAL COMPORTAMENT:

• Parla-li de forma clara i tranquil·la, sense pujar el to de veu ni utilitzar molts gestos o expressions que poden interferir en la comprensió.
• Explica-li exactament el que ha fet malament i el comportament adequat que s'espera d'ell. No esperes que entenga el doble sentit o els comentaris irònics.
• Intentar evitar lluites de poder creixents. Sovint, les persones amb asperger no entenen mostres rígides d'autoritat o empipament, i es tornen ells mateixos més rígids, si se'ls obliga a alguna cosa per la força. El seu comportament pot descontrolar-se ràpidament i arribats a aquest punt, és millor que el professional faça marxa enrere i deixe que les coses es refreden. És sempre més aconsellable anticipar-se a aquestes situacions sempre que siga possible, i actuar de manera preventiva per a evitar la confrontació, mitjançant la calma, la negociació, la presentació d'alternatives o el desviament de la seua atenció cap a un altre tema. 
• Observa i analitza les causes que li han portat a comportar-se d'aqueixa manera. No tenen mala intenció i quan es comporten de forma inadequada ho fan per algun motiu que als altres ens pot resultar difícil d'entendre. 
• Ajuda-li a analitzar les causes de la seua conducta i les seues conseqüències. La rigidesa de pensament li dificulta tenir en compte altres opcions i aprendre dels seus errors. 
• Hi ha moments en què pot necessitar eixir de classe. És alguna cosa que se li ha de permetre ja que és una manera de prevenir l'explosió de conductes inadequades o agressives. Un simple passeig pot bastar perquè es relaxe i puga tornar a incorporar-se a la dinàmica de la classe. 
Disposar d'un professional del centre ( l'orientador o el seu tutor) com a referent per a anticipar-li els canvis i recolzar-li emocionalment en els moments d'ansietat o si apareixen problemes pot ser de gran ajuda per a afavorir la seua adaptació escolar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies per comentar aquesta publicació.