dimecres, 20 de gener del 2016

ORIENTACIÓ VOCACIONAL PER A ALUMNAT AMB NECESSITATS EDUCATIVES ESPECIALS EN L'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA


JUSTIFICACIÓ
L'Orientació Professional i Vocacional forma part de l'acció tutorial i de les activitats formatives de l'alumnat amb necessitats educatives especials al llarg de l'Educació Secundària Obligatòria com a procés preparatori per a la transició a la vida adulta i a la inserció laboral.
La majoria de l'alumnat amb necessitats educatives especials que estudia en els Instituts pot ser població activa i desenvolupar un treball. Alguns són capaços d'adquirir les habilitats laborals i socials necessàries i aprendre les tasques que els qualifiquen per a integrar-se en la vida laboral. Uns altres, desenvoluparan una activitat laboral en empreses especials, el grup amb més dificultats, podrà realitzar activitats ocupacionals útils. Solament un percentatge xicotet de persones amb retard mental per la gravetat de la seua minusvalidesa no podrà incorporar-se a la vida social i laboral actual.
La Política europea ha assumit la nova conceptualització científica i social entorn de la discapacitat psíquica i ha apostat per que aquest col·lectiu s'integre en les empreses del mercat ordinari de treball en les mateixes condicions que la resta dels treballadors, encara que tutelats. Es pretén que una vegada acabada l'escolarització, la seua incorporació a l'ocupació siga un pas més que els porte a pensar i sentir que són persones amb drets i deures, amb dignitat i respecte i amb un lloc en la societat.
Des dels Departaments d'Orientació s'ha d'apostar i implicar-se en aquesta tasca. Durant la secundària obligatòria s'ha de programar l'orientació professional amb activitats de mentalització i d'autoestima per a activar a aquests joves a realitzar programes de qualificació professional i preparar-se per a l'ocupació. Per a poder aconseguir així la integració laboral i social dels alumnes amb discapacitat associada a les seues condicions personals.
OBJECTIUS.
-Informar sobre els programes de transició a la vida adulta i laboral destinats als joves que hagen finalitzat la formació bàsica de caràcter obligatori amb adaptacions molt significatives del currículum.
-Orientar en funció de les capacitats, habilitats, destreses i actituds aconseguides per l'alumne o alumna per a triar el tipus de programa que li servisca per a inserir-se en el món laboral.
- Mentalitzar a les famílies sobre la necessitat que aquests alumnes continuen en el sistema educatiu formant-se en els programes de qualificació professional adaptats.
-Acompanyar en els processos per a definir els seus objectius professionals, oferir pautes per a elaborar el seu projecte professional i tècniques de cerca activa d'ocupació adequada.
CONTINGUTS.
 L'autoconeixement.
 El coneixement estimatiu de les tendències del mercat de treball en el moment present i en el futur immediat.
 Els itineraris educatius.
 Elaboració d'un projecte personal i ocupacional
ciutadana.
ACTIVITATS.
Autoconeixement
 Dinàmiques de autovaloració i qüestionari.
Aquestes tècniques aniran precedides d'un treball cognitiu que s'inicia amb lectures i comentaris de desenvolupament de l'autoestima centrant-se en el reconeixement dels drets com a persona, i la dignitat, dels valors, de la capacitat de ser útil i dels drets a l'ocupació.
El qüestionari permetrà identificar les professions que coneixen les seues creences sobre la possibilitat de l'ocupació, com es perceben en el món i els seus projectes de futur.
Les dinàmiques de autopresentació verbal i corporal serveixen per a exposar i defensar idees, assentir i dissentir, entre unes altres; per a compartir problemes i esperances, per a estimular al grup en les seues possibilitats, per a desenvolupar habilitats socials útils en el món laboral.
 Collage: “En el meu treball”
Aquesta activitat s'ajuda li la creativitat i de l'expressivitat que ofereix la tècnica del collage perquè l'alumne s'invente una imatge professional, puga interioritzar i projectar-la cap al futur.
Fotografia familiar i genealògica ocupacional, que recorre al aprenentatge social i familiar per a descobrir la integració i el suport que reben en el mitjà familiar, les expectatives que perviuen, així com les possibilitats d'ocupació en el mateix El coneixement estimatiu de les tendències del mercat de treball en el moment present i en el futur immediat ( segon i tercer trimestre)


L'oferta educativa
Informar sobre els programes de qualificació professional inicial adaptats i generals. Se'ls explicarà exhaustivament activant en tot moment la possibilitat de realitzar-los.
- Mòduls especifiqus: desenvoluparan les competències del perfil professional i que és el seu cas contemplaran una fase de pràctica en els centres de treball, respectant les competències derivades del Sistema Nacional de Qualificacions Professionals i Formació professions.
- Mòduls formatius de caràcter general que possibiliten el desenvolupament de les competències bàsiques i afavorisquen la transició des del sistema educatiu al món laboral.
- Formació en centres de treball (tutelats).
Elaboració d'un projecte personal i ocupacional (tercer trimestre)
- Pla concret per al pròxim curs: Elecció del programa, centre educatiu, terminis de sol·licitud i inscripció, formes d'accés, horaris, durada.
- Defensa del pla davant el grup.
METODOLOGIA
- Atenció individualitzada encaminada a millorar les possibilitats personals, socials i laborals. Es pretenc que siga el propi alumnat, amb el suport tècnic, qui determine els seus objectius personals, socials i laborals i planifique el seu pla concret.
- Reunions grupals i dinàmiques de grups amb la finalitat d'aprendre a desinhibir-se, a expressar-se, a confrontar punts de vida, a defensar els seus drets, a lluitar contra l'assetjament, per a confiar en les seues possibilitats, valorar-se, augmentar la seguretat en si mateixos, davant la vida i el futur laboral i social.
Col·laboració i suport personalitzat en el procés mitjançant entrevistes i reunions amb les famílies.
CRITERIS D'AVALUACIÓ
Procesual: Valorem després de cada sessió: si les activitats són compreses pel grup, si afavoreixen la il·lusió per seguir preparant-se, si ajuden a superar les pors i inhibicions, si augmenten l'autoestima i la confiança en si mateixos, en els seus drets personals i socials.
Final: En finalitzar la unitat valorarem si les activitats proposades han servit al grup per a decidir continuar o no la seua formació acadèmica i preparar la inserció en el món laboral d'entenimentat amb les seues capacitats personals. Les conclusions de la valoració final s'inclouran en la Memòria Final del Departament d'Orientació.
RECURSOS
Personals: Orientador/a, tutor/a, família.
Materials: articles de sicodrama, normativa, manuals, programes, guies de recursos, guia de recerca de la genealogia ocupacional, guies per a l'anàlisi de monografies professionals.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies per comentar aquesta publicació.