divendres, 22 de gener del 2016

DETECCIÓ PRIMERENCA DE DIFICULTATS D'APRENENTATGE


Des del nostre Centre Educatiu, a més dels programes d'intervenció i prevenció, treballem amb aquesta mesura específica. “Detecció de Dificultats d'Aprenentatge” basant-nos en un enfocament preventiu dels problemes d'aprenentatge, per a poder oferir una resposta educativa ajustada a necessitats. La resposta educativa a les dificultats d'aprenentatge ha d'incardinar-se dins de les mesures d'atenció a la diversitat. Aquestes mesures han de tenir un caràcter preventiu, per a evitar que sorgisquen o s'incrementen les dificultats.
Per açò es planteja la conveniència de dur a terme actuacions de detecció primerenca de possibles dificultats, particularment a l'inici de l'Etapa i amb els alumnes de nova incorporació, però sense oblidar la resta dels nivells, ja que les dificultats poden manifestar-se més tardanament. Es considera que aquestes mesures de detecció primerenca de les dificultats tenen un alt valor preventiu, ja que poden suggerir la necessitat d'adoptar mesures no solament de reforç educatiu individualitzat, sinó també de modificar les programacions didàctiques i del propi P.C. c. per a procurar una resposta educativa més ajustada a tots els alumnes i alumnes.
El programa va dirigit a l'alumnat d'E.S.O. amb una consideració especial als alumnes que comencen l'etapa.

OBJECTIUS.
- Obtenir informació actualitzada de la història escolar de cada alumne.
- Aprofundir en el coneixement de les característiques personals dels alumnes a través d'instruments tipificats o elaborats a tal fi.
- Analitzar la situació social de l'alumnat en el grup-classe, quan aquesta es relacions amb el seu ajust i rendiment escolar.
- Conèixer les circumstàncies i condiciones soci-familiars singulars dels alumnes que poden influir en el seu rendiment i ajust escolar.
- Coordinar i compartir la informació provinent de diferents fonts: pares, professor-tutor, professorat, el propi alumne.

ACTIVITATS.
ALUMNAT DE NOU INGRÉS EN EL CENTRE DE 1º ESO.
- Reunions Servei Psicopedagògic per a recaptar informació
- Reunió Cap d'Estudis i tutors de Primària i Secundària
- Entrevistes individuals amb pares
- Realització avaluació inicial a càrrec dels professors d'àrea en col·laboració amb el Departament d'Orientació per a elaborar proves
- Realització Sociogramas
- Aplicació proves col·lectives sobre aptituds, motivació, autoconcepte, hàbits de treball (realitzades pels tutors en col·laboració amb el D.O.)

RESTA DE CURSOS D'ESO 2º-3º-4º
- Reunió D.O. amb tutors per a facilitar-los informació sobre alumnes amb dificultats ja detectades en el curs anterior
- Reunió D.O. amb tutors per a revisió formes expedient alumnes.
- Coordinació entrevistes tutors-pares
- Realització *sociogramas
- Aplicació proves sobre aptituds, motivació, *autoconcepto, hàbits de treball.
- Anàlisi amb els tutors sobre potencials de risc.

METODOLOGIA
El mètode de treball que seguirem es caracteritza per la col·laboració, la coresponsabilitat i la complementarietat. El procés serà impulsat pel D.O., però se cercarà en tot case la implicació d'altres òrgans de coordinació docent, particularment dels tutors.
És important gestionar adequadament la informació relativa als alumnes, mitjançant un registre acumulable i a l'abast de tot el professorat. A tal fi es crearà una base de dades, que serà gestionada pel D.O. en col·laboració amb prefectura d'estudis. A aquesta base tindran accés per a consulta tots els professors. Els tutors col·laboraran amb el D.O. en la seua actualització.

RECURSOS MATERIALS
- Documents elaborats pel departament d'orientació, Qüestionaris d'avaluació, Manual per al tutor i per als professors, Material didàctic diversos.


CRITERIS D'AVALUACIÓ
- Avaluació inicial de valoració dels recursos necessaris i formació professorat (maig curse anterior)
- Avaluació de seguiment mitjançant les sessions d'avaluació ( 2º trimestre)
- Avaluació final d'aprofitament i satisfacció del programa (juny)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies per comentar aquesta publicació.