dimecres, 23 de desembre del 2015

Les 8 intel•ligències múltiples segons Gardner .



Gardner proposa que els docents es valguen d'una metodologia àmplia que incloga activitats en les quals es desenvolupen els 8 tipus d'intel·ligència.Afig a més en l'article alguns recursos poden donar-te algunes idees per a treballar cada intel·ligència o detectar quin d'elles està més desenvolupada en un alumne i resulta més efectiva per a aprendre.

Intel·ligència lingüística, la sensibilitat als sons, l'estructura, els significats i les funcions de les paraules i el llenguatge; no solament fa referència a l'habilitat per a la comunicació oral, sinó a altres formes de comunicar-se com l'escriptura, la gestualitat, etc.
Es potencia amb:
- Escriptura creativa.
- Lectura grupal i comentada.
- Conferències, xarrades, debats i exposicions de treballs
Idees per a treballar-la: Feu un periòdic d'aula amb el qual tindreu la possibilitat de treballar qualsevol tema o matèria a través del llenguatge


Intel·ligència lògic-matemàtica, la capacitat per a destriar els esquemes numèric o lògics. L'habilitat per a manejar cadenes de raonaments llargs. La rapidesa per a solucionar aquest tipus de problemes és l'indicador que determina quanta intel·ligència lògic-matemàtica es té.
Es potencia amb:
- Reptes i experiments.
- Càlculs i problemes.
Recursos per a treballar-la: Proposa endevinalles , enigmes , jocs de lògica i construccions, matemàtics com els recopilats per Vedoque.

Intel·ligència espacial, la capacitat per a percebre amb precisió el món visual i espacial, l'habilitat per a efectuar transformacions en les percepcions inicials que s'hagen tingut. Les persones que destaquen en aquest tipus d'intel·ligència solen tenir capacitats que els permeten idear imatges mentals, dibuixar i detectar detalls, a més d'un sentit personal per l'estètica.
Es potencia amb:
- El dibuix i el disseny o la fotografia.
- Els mapes i esquemes.
Recursos : Podeu fer una infografia, un mural interactiu o una presentación.
Intel·ligència musical, l'habilitat per a produir i apreciar ritme, to i timbre, l'apreciació de les formes musicals d'expressió. Algunes zones del cervell executen funcions vinculades amb la interpretació i composició de música.
Es potencia amb:
- Audició i creació musical.
- Interpretació d'instruments.
Recursos :Proveu els jocs musicals per a xiquets de l'Orquestra Filarmònica de Nova York o de la Simfònica de Sant Francisco.

Intel·ligència corporal cinestética, l'habilitat per a controlar els moviments del cos i manejar objectes amb destresa. L'habilitat per a usar eines és considerada intel·ligència corporal cinestésica. D'altra banda, hi ha un seguit de capacitats més intuïtives com l'ús de la intel·ligència corporal per a expressar sentiments mitjançant el cos.
Es potencia amb:
- Activitats artístiques.
- Dramatitzacions.
- Esport i exercici físic.
Recursos : Prepareu una obra de teatre, que pot ser un recurs didàctic molt versàtil o ben organitzeu jocs esportius.

Intel·ligència interpersonal, és la capacitat per a destriar i respondre de manera adequada als estats d'ànim, els temperaments, les motivacions i els desitjos d'altres persones. És una intel·ligència molt valuosa per a les persones que treballen amb grups nombrosos.
Es potencia amb:
- Activitats de grup.
- Xarrades i intercanvis comunicatius.
Recursos : Organitza un debat sobre una notícia d'actualitat, o un cinema fórum sobre alguna pel·lícula .

Intel·ligència  intrapersonal, l'accés als sentiments propis i habilitat per a destriar les emocions íntimes, coneixement de les fortaleses i febleses pròpies. Aquesta intel·ligència també permet aprofundir en la seua introspecció i entendre les raons per les quals un és de la manera que és.
Es potencia amb:
- Autoavaluacions.
- Planificació i organització de projectes.
Recursos : Anima als  alumnes a crear un blog en Blogger a manera de diari personal, o elaboreu un autoretrat amb aquest interactiu en el qual cadascun es definisca a si mateix.

Intel·ligència naturalista, la relacionada amb la naturalesa, criança i classificació, que tenen una major sensibilitat la naturalesa, la capacitat de conrear i criar, i una major facilitat per a cuidar dels animals i interactuar amb ells.
Es potencia amb:
- Activitats en la naturalesa.
- Experimentació.
- Projectes de recerca i aplicació del mètode científic.
Recursos per a treballar-la: Realitzeu una eixida al camp i elaboreu un herbari. També pots portar la naturalesa a l'aula amb un projecte tan senzill com sembrar a classe .

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies per comentar aquesta publicació.