dimecres, 2 de desembre del 2015

COMPETÈNCIES BÀSIQUES.


Les orientacions de la Unió Europea insisteixen en la necessitat de l'adquisició de les competències clau per part de la ciutadania com a condició indispensable per aconseguir que els individus aconsegueixin un ple desenvolupament personal, social i professional que s'ajusti a les demandes d'un món globalitzat i faci possible el desenvolupament econòmic, vinculat al coneixement. Així s'estableix, des del Consell Europeu de Lisboa l'any 2000 fins a les Conclusions del Consell de 2009 sobre el Marc Estratègic per a la cooperació europea en l'àmbit de l'educació i la formació («ET 2020»). La Comissió, en l'Estratègia Europea 2020 per a un creixement intel•ligent, sostenible i integrador, assenyala que els Estats membres necessitaran «Millorar els resultats educatius, mitjançant un plantejament integrat que reculli les competències clau i tingui com a fi reduir l'abandó escolar i garantir les competències requerides per prosseguir la formació i l'accés al mercat laboral «. Seguint aquestes recomanacions, a Espanya es van incorporar al sistema educatiu no universitari les competències clau amb el nom de competències bàsiques. La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació (LOE), introdueix el terme competències bàsiques per primera vegada en la normativa educativa. La Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la Millora de Qualitat Educativa (LOMCE), va més enllà en posar l'èmfasi en un model de currículum basat en competències: introdueix un nou article 6 bis en la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, que al seu apartat 1.i) estableix que correspon al Govern «el disseny del currículum bàsic, en relació amb els objectius, competències, continguts, criteris d'avaluació, estàndards i resultats d'aprenentatge avaluables, amb la finalitat d'assegurar una formació comuna i el caràcter oficial i la validesa en tot el territori nacional de les titulacions al fet que es refereix aquesta Llei Orgànica». Important assenyalar que la incorporació de competències suposa, principalment un canvi en la concepció del procés d'ensenyament i aprenentatge, la qual cosa implica un canvi metodològic cap a didàctiques actives; canvi en l'organització i cultura escolar; en el paper del docent que ha d'evolucionar de transmissor de coneixements a mediador en la construcció dels propis coneixements per part dels alumnes; mètodes actius d'ensenyaments, etc. Es tracta doncs d'un important repte davant el qual es troba l'escola del Segle XXI.
  Competències Clau:
 • 1. Comunicació lingüística.
 • 2. Competència matemàtica i competències bàsiques en ciència i tecnologia.
 • 3.Competència digital.
 • 4. Aprendre a aprendre.
 • 5. Competències socials i cíviques.
 • 6. Sentit d'iniciativa i esperit emprenedor.
 • 7. Consciència i expressions culturals.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies per comentar aquesta publicació.